Dom po zmroku

Home After Dark oferuje genialny model wizualnego opowiadania historii, gdyż przedstawia nadejście jednego niespokojnego młodego chłopca w mroczniejszych nurtach lat pięćdziesiątych.

David Small może być najbardziej znany jako ilustrator (a czasem autor) wielokrotnie nagradzanych książek obrazkowych, od Antlers Imogene’a po The Gardener, z których wielu współtworzyło wraz z żoną Sarah Stewart. Graficzny pamiętnik Small’a z 2009 roku, Stitches, pokazał jednak jego prawdziwe wyrafinowanie jako gawędziarza i rysownika – wstrząsający pamiętnik z dzieciństwa Small’a był finalistą National Book Award. Teraz, w Home After Dark, Small znów wykonuje oszałamiająco niezatarty, ciemny portret młodzieży i dorastania w połowie XX wieku w powieści graficznej napisanej z punktu widzenia dziecka, ale zdecydowanie dla dorosłych.

Gdy otwiera się Home After Dark, trzynastoletni Russell Pruitt spędza dużo czasu ukrywając się przed coraz bardziej witalnymi walkami swoich rodziców. Ich zajadłość skutkuje rozwodem, a tata Russella, koreański weterynarz, pakuje ich majątek i głowy z Russellem do Kalifornii, w poszukiwaniu „tego marzenia o słońcu, piasku i złotych ciał”. Kalifornia przedstawiona w filmie jest jednak nieco nieuchwytna, gdyż ojciec i syn podróżują z Pasadeny (gdzie ciotka Russella odmawia umieszczenia nastoletniego chłopca w jej nieskazitelnym, sterylnym domu) na północ do małego miasteczka Marshfield, które tata Russella określa mianem „Anywhere, USA”.

Jeśli jednak Marshfield jest „Gdziekolwiek”, oznacza to, że wszędzie (i wszędzie) jest fasadą kryjącą przemoc i bigoterię. To lata pięćdziesiąte, a mimo słonecznego wizerunku Ameryki, rasizm, homofobia i nietolerancja szaleją, zwłaszcza wśród werbalnie obraźliwych chłopców w szkole Russella. Jest też seryjny zabójca zwierząt na luźno w Marshfield, który słusznie rozsadza kochającego zwierzęta Russella (którego bezduszność ojca jest podkreślana na początku powieści, kiedy odrzuca prośby Russella o przyjęcie bezpańskiego szczeniaka, który jest szybko prowadzony przez półciężarówkę).

Na początku Russell omija niechciane uwagi grupy zastraszających chłopców, zaprzyjaźniając się z samotnym chłopcem o imieniu Warren McCaw, który oferuje, aby pokazać Russell, jak stać się „niewidzialnym”, wymykając się ze szkoły przez tylne drzwi. Warren cements Russell lojalność Russell kupując mu przekąski i pokazując mu, jak strzelać z pistoletu, ale w konfrontacji z seksualnością Warrena, paniki Russella i ucieka do towarzystwa grupy kierowanej przez okrutnego chłopca Kurta – decyzja, która ostatecznie prowadzi do tragedii.

zdjęcie domu nocą

Powieść Mała jest, co zadziwiające, opowiedziana zaledwie minimalnym nakładem języka. Wiele scen rozwija się bez żadnego dialogu; zamiast tego, Small wykorzystuje kombinację paneli kreskówek (aż sześć lub osiem na stronę) i bardziej rozbudowanych rysunków pełno-stronnicowych, które płynnie przepływają razem dla czytelnika, co daje w efekcie stymulację, która jest zarówno napędowa, jak i refleksyjna. Przez cały czas Mały wyróżnia się w przekazywaniu bogactwa emocji w mimice twarzy i nie stroni od nawiedzających, a nawet niepokojących obrazów, zwłaszcza zabijanych zwierząt (których desperacja i bezradność wydaje się być podobna do tej, jaką ma Russell). Mała, nawet graficznie, przedstawia stopniowo, w miarę upływu czasu, jak Russell – jeszcze wyraźnie chłopiec na początku powieści – nabiera w miarę jak powieść się rozwija, lanky angularity dorastania.

Home After Dark potężnie oddaje psychiczne i społeczne szkody wyrządzone przez kulturę toksycznej męskości. Russell jest tak niepewny, które tryby męskości są akceptowalne, jego obraz siebie tak plastyczny i zniekształcony (świetnie przedstawiony jako Russell analizuje wypaczone odbicie w bożonarodzeniowej cebulce, a później w łyżeczce), że nie ma szans na to, by komukolwiek zaufać – w tym samemu sobie, a co najbardziej przejmującemującemującemu chińskiemu imigrantowi, rodzinie Mahsów, której uprzejmość Russell zdradza, a dopiero potem tylko niechętnie przyznaje się do tego i przyjmuje. Niemniej jednak, końcowe strony powieści – jak Russell znajduje się w nieoczekiwanym stanie łaski – dają wgląd w nadzieję na lepszą, łagodniejszą przyszłość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *